fbpx

Průvodce: Nasycené, nenasycené a transmastné tuky

O tucích se téměř vždy mluví v negativním světle, přičemž se opomíjejí důležité aspekty, jako například to, že tuk je důležitou energetickou živinou.

Přestože jsou tuky jedním z hlavních zdrojů energie pro lidské tělo, neměly by se konzumovat v nadměrném množství, protože mohou způsobit zdravotní problémy.

Stejně jako u všeho ostatního platí, že bez excesů máte jistotu úspěchu.

Zjistěte vše o tucích, jejich typech, ideálních druzích tuků, které je vhodné konzumovat, a jak udržovat vyvážený příjem tuků.

Co jsou to tuky?

Co jsou to tuky?

Tuky jsou organické látky zvané lipidy, které vznikají spojením acylglyceridů nebo esterů jedné, dvou nebo tří mastných kyselin s molekulami glycerinu.

Tato vazba vytváří monoglyceridy, diglyceridy a triglyceridy, které jsou součástí živých organismů.

Typy stávajících tuků

Typy stávajících tuků

Podlemnožství a typu mastných kyselin, které tuk tvoří, se dělí na několik typů tuků.

Kromě toho je další metodou pro určení typu vzorce počet dvojných nebo trojných vazeb ve vzorci.

Nasycené tuky

Nasycené tuky vznikají z nasycených mastných kyselin. Některé nasycené tuky jsou tvořeny mastnými kyselinami, které mají dlouhé řetězce až osmi atomů uhlíku.

Příkladem mastných kyselin s dlouhými uhlíkovými řetězci jsou kyselina palmitová, kyselina laurová a kyselina myristová.

Nasycené tuky na bázi těchto kyselin obecně zvyšují hladinu cholesterolu. Zatímco jiné typy nasycených tuků na bázi kyselin, jako je kyselina stearová, nemají ani negativní, ani pozitivní účinky.

Mezi potraviny, které tvoří tento typ tuku, patří arašídy, palmový olej, kakaové máslo, kokosový olej, slanina a živočišné tuky.

Nenasycené tuky

Nenasycené tuky jsou tvořeny mastnými kyselinami, jako je kyselina palmitoolejová a kyselina olejová.

Nenasycené tuky jsou při pokojové teplotě v tekutém stavu a známe je jako kukuřičný, slunečnicový nebo olivový olej.

Nenasycené tuky mají pro lidský organismusvelký význam, protože reagují s plazmatickými lipidy.

Další význam tohoto typu tuků spočívá v tom, že jsou nezbytné, protože se podílejí na tvorbě mastných kyselin, které tělo potřebuje a nedokáže si je samo vytvořit, takže je získává jejich konzumací.

Nenasycené tuky se dělí na dvě podskupiny: polynenasycené tuky a mononenasycené tuky.

Polynenasycené tuky

Polynenasycené tuky jsou tuky, které jsou tvořeny mastnými kyselinami řady omega 3 a omega 6.

Vlastnosti vícenenasycených tuků závisí na mastné kyselině, která byla základem při jejich tvorbě.

Mastné kyseliny řady omega-3 pomáhají snižovat hladinu triglyceridů v plazmě.

Omega-6 mastné kyseliny přispívají ke snížení LDL a HDL lipoproteinů.

Obě mastné kyseliny se nacházejí v některých ořeších, rybách a olejnatých semenech.

Mononenasycené tuky

Druhým typem nenasycených tuků jsou mononenasycené tuky.

Tento typ tuku je pro lidský organismus nezbytný díky své schopnosti snižovat hladinu špatného cholesterolu, který je tvořen lipoproteiny LDL.

Kromě toho konzumace potravin s vysokým obsahem mononenasycených tuků umožňuje zvýšit hladinu HDL lipoproteinů neboli dobrého cholesterolu.

Transmastné kyseliny

Transmastné kyseliny jsou typem tuku, který vzniká hydrogenací rostlinných olejů. Hydrogenace rostlinných olejů se provádí v rámci úplné hydrogenace a částečné hydrogenace.

Procesem úplné hydrogenace se nenasycené tuky mění na nasycené, protože je ovlivněna jejich geometrická izomerie.

V případě částečné hydrogenace dochází k hydrogenaci části dvojných vazeb mastných kyselin a tento proces může způsobit změnu polohy vazeb v chemické struktuře.

Transmastné kyseliny by se měly konzumovat s přísnou mírou, protože způsobují zvýšení hladiny LDL lipoproteinů – známějších jako špatný cholesterol – a triglyceridů.

Kromě toho přispívají k rychlému poklesu hladiny HDL lipoproteinů neboli dobrého cholesterolu.

Transmastné kyseliny jsou obsaženy v potravinách, jako je máslo, ztužený tuk, margarín nebo jakákoli potravina vyrobená z těchto produktů.

Patří mezi ně také dresinky, krekry, zpracované potraviny nebo sušenky.

Další klasifikace tuků

Další klasifikace tuků

Tuky se kromě známého dělení na nasycené, nenasycené a transmastné dělí ještě na další typy.

Tato nová klasifikace se skládá z viditelných a neviditelných tuků, které jsou součástí stravy každého člověka.

Viditelné

Viditelné tuky jsou ty, které se používají při vaření potravin nebo se přidávají do některých výrobků jako koření.

Příkladem viditelných tuků je použití oleje na pánvi, aby se jídlo nepřipálilo nebo nepřichytilo ke stěnám pánve.

Dalším příkladem je použití olivového oleje k ochucení salátů a zvýraznění chuti jednotlivých ingrediencí.

Neviditelný

Neviditelné tukyjsou tuky obsažené v přirozeně se vyskytujících potravinách, jako jsou mléčné výrobky, tuk obsažený v mase a některých ořeších.

Nacházejí se také v potravinách, které se do nich přidávají, když se vyrábějí jako svačinky nebo zpracované potraviny.

Potraviny jako zdroje tuků

Potraviny jako zdroje tuků

Potraviny jsou skvělým zdrojem výživových látek, včetně tuků.

Nasycené tuky jsou obsaženy v potravinách, které obsahují živočišné tuky (uzeniny, mléčné výrobky a maso), v pečivu, čokoládě a v olejích, jako je kokosový nebo palmový olej.

Naproti tomu mezi potraviny obsahující mononenasycené tuky patří avokádo, olivy, ořechy a oleje, jako je olivový, řepkový nebo sójový.

Dalším typem tuku jsou transmastné kyseliny, které jsou obsaženy v průmyslově smažených pochutinách, margarínech nebo průmyslovém pečivu.

Nakonec najdeme výrobky, které obsahují polynenasycené tuky. Tato řada potravin se skládá z ryb, ořechů a olejů ze semen.

Jaké tuky lze jíst?

Jaké tuky lze jíst?

Protože v každé potravině jsou různé druhy tuků, je důležité znát jejich účinky na naše tělo.

Přestože některé tuky mají na lidský organismus lepší účinky než jiné, je třeba mít na paměti, že by se neměly konzumovat v nadměrném množství.

Všímejte si tedy tuků, které mají pozitivní vliv na vaše zdraví, a těch, které byste měli konzumovat s opatrností.

Nezdravé tuky

Nezdravé tuky se skládají ze dvou typů: transmastných tuků a nasycených tuků.

Transmastné kyseliny jsou zdraví nebezpečné, protože zvyšují hladinu LDL cholesterolu (špatného cholesterolu), triglyceridů a celkového cholesterolu v krvi.

Druhým typem škodlivého tuku jsou nasycené tuky, které rychle zvyšují hladinu HDL neboli dobrého cholesterolu a LDL neboli špatného cholesterolu.

Častá konzumace obou tuků zvyšuje pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění.

Tuky, které lze bezpečně konzumovat

Tuky, jejichž konzumace v zásadě neškodí– vzhledem k jejich původu -, jsou nenasycené tuky a druhy, které je tvoří.

Konzumace mononenasycených tuků přináší tělu velké výhody, například zlepšuje hladinu celkového cholesterolu v krvi a snižuje pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění nebo cukrovky.

Polynenasycené tuky zase zabraňují vzniku srdečních onemocnění nebo ovlivňují tepny. Snižují také riziko cukrovky 2. typu a zlepšují hodnoty cholesterolu v krvi.

Tipy pro vyvážení příjmu tuků

Chcete-li vyvážit příjem těchto tří typů tuků a žít zdravým životním stylem, vezměte na vědomí jednotlivé tipy.

  • Snažte se postupně nahrazovat potraviny, které obsahují nasycené nebo transmastné tuky, výrobky s nenasycenými tuky.
  • Kupujte libové maso a drůbež bez kůže. Pokud kupujete celé kusy, nezapomeňte z nich odříznout tuk a kůži.
  • Při vaření se vyhýbejte pevným tukům, jako je sádlo nebo máslo. Používejte alternativní oleje, například oleje ze semen.
  • Ověřte si, zda výrobky, které kupujete, neobsahují ve složení nebo v nutričních hodnotách složky “transmastných tuků” nebo “hydrogenovaných potravin”.
  • Sestavte si jídelníček tak, abyste alespoň tři dny v týdnu jedli ryby a získali tak omega-3.
  • Nahraďte zpracované a průmyslově vyráběné pochutiny zdravějšími variantami, jako je ovoce a zelenina.

Ve společnosti Monouso máme produkty přizpůsobené vaší konzumaci tučných potravin. Můžeme vám nabídnout výrobky, které je budou obsahovat, jako nádoby nebo sklenice, nebo dokonce výrobky, které budou vaše potraviny konzumovat. Všechny naše výrobky jsou nepřilnavé a voděodolné, což znamená, že jsou odolné proti mastnotě a skvrnám

Zanechat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OCHRANĚ ÚDAJŮ

Účel: Gestionar las solicitudes realizadas a través del sitio web, enviar comunicaciones comerciales y, en su caso, compras en línea.

Práva: Acceso a, Corrección, cancelación, oposición y otros derechos como se explica en la “Información adicional”.

Příjemci: Los datos sólo se transmiten a los proveedores que tienen una relación contractual con Monouso.

Legitimace: Consentimiento del interesado.

Zodpovědný: Envalia Group, S.L.

Další informace: You can find additional information on data protection in our privacy policy

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.